Home UZAYRAZZİ STAR WARS DEĞİL, DUNE SPICE WARS!
UZAYRAZZİ - 1 hafta önce

STAR WARS DEĞİL, DUNE SPICE WARS!

Spacemag Türkiye'nin bilim kurgu yazarı Volkan Güven bu hafta sizler için Dune: Spice Wars oyununu inceledi.

Merhaba değerli bilim kurgu severler. Bu sefer kitap incelemelerinin biraz dışına çıkıp Shiro Games’in erken erişim olarak yayınladığı RTS (Real Time Strategy) ve 4X  (eXplore, eXpand, eXploit ve eXterminate) türünün örneği olan yeni Dune oyununu inceleyeceğiz.

Özellikle filimin başarısından sonra Dune hype’ı almış başını giderken bu coşkuyu bir strateji oyunuyla taçlandırmamak, paragöz oyun camiası tarafından düşünülemezdi. Yaşı yeten arkadaşların hatırlayacağı üzere Westwood Studio oyunun yayınladığı “Dune 2” oyunu (1992)  Real Time Strategy türünün atası sayılmakta ve benim de emektar 486dx2 66mhz işlemcili bilgisayarımdaki ilk oyunu olarak da kişisel tarihimde önemli bir yer işgal etmektedir. Ne yazık ki bu oyundan sonra gelen Dune RTS oyunları benim ve birçoklarının gözünde hiçbir zaman ilk oyunun başarısını yakalayamamıştır (Dune 2000, Battle for Dune).

Burada bir parantez açıp sizlerin Dune lore’una ve strateji oyunlarına bir nebze de olsa aşinalığınız olduğu varsayımıyla yazıma devam edeceğimi belirtmek istiyorum.

İlk olarak Shiro Games’in Dune oyununun kendi yorumunda  bilindik sistematiğin dışına çıkarak aslında ciddi bir risk almakta olduğunu söyleyebiliriz.

Dune Spice Wars (DSW) öncelikle ticaret, keşif ve strateji öğelerine önceki Dune oyunlarına nazaran daha fazla önem veriyor gözükmekte. Fremen, Smugglers, Atreides ve Harkonnen factionlarından birini ve seçtiğiniz faction’a ai tiki danışman seçerek oyuna başlıyorsunuz. Her faction’ın farklı avantaj ve dezavantajları bulunmakta. Bu özelliklere ağırlık vererek çok çeşitli kaynakları belli bir denge içinde sürekli bir biçimde temin etmeye çalışıyorsunuz. Hatta kaynak planlamanın çoğu zaman oyun içindeki savaşların ciddi bir biçimde önüne geçtiğine söylemek yanlış olmaz.

Oyunda kaynak yönetimine ek olarak soft power diyebileceğimiz ticaret, casusluk ve diplomasi de ciddi bir rol oynamakta. Seçtiğiniz faction’ın genişleme evresinde son saydığım üç unsur ile birlikte toplamda yaklaşık yedi veya sekiz kriterin devamlı dengesini sağlama ihtiyacı oyunun temelini oluşturuyor.

BAĞLANTILI HABER: 2020’NİN LİSTE BAŞI 10 OYUNU NELER?

Ne yazık ki DSW yukarıda saydığım unsurlara ağırlık verirken savaş ve ünite kısmını boşlamasa da bilinçli bir şekilde geri plana alıyor. Artık eskisi gibi sınırsız sayıda ünite oluşturup rakibinizi yok edemiyorsunuz. Hem ünitelerin kaynak gereksinimi hem de upkeep costları kısıtlı sayıda katma değeri yüksek üniteleri tercih etmenize sebep oluyor. Oyun size yapacağınız ar-ge çalışmaları ile ünitelerinizi gücünü arttırıp bir birim üniteden en yüksek faydayı elde etmeye doğru yönlendirmekte. Uzun lafın kısası; nicelik değil nitelik ön plana çıkmakta.

DSW burada söyle bir güzellik yaparak tek kazanma kriterini düşmanını yok etmek olarak belirlememiş. Belli bir egemenlik puanı kazanmak veya diplomasi yoluyla Landsraad Konseyinin başına geçerek oyunu kazanmakta seçenekler dahilinde.

Son olarak grafik motoru ve karakter çizimi tercihlerinin de Dune evreni ve eski Dune RTS oyunları için sıradışı olduğunu belirtmek isterim. Oyun firması bu süreçte daha çizgi romanvari bir karakter tasarımı belirlemiş. Benim hoşuma gitse de herkesin beğeneceğinden emin değilim. Çevre tasarımları ise gayet tatminkar ve oyun grafik motorunun tüm nimetlerinden faydalanarak sizi havaya sokmak için elinden geleni yapmakta.

BAĞLANTILI HABER: TAŞ TEPELER TARİH KİTAPLARINI DEĞİŞTİRECEK

Yazımı bitirirken erken erişim olmasına rağmen bir kez bile çökmeyen bu oyunu yapan firmanın gösterdiği emeğe şapka çıkardığımı sizlere belirtmek isterim. Oyun tamamlandığında bence ciddi bir başarı sergileyecektir. Eğer sizde benim gibi Dune evrenini seviyor ve sabredemiyorsanız, oyunun erken erişim versiyonunu oynamanızı şiddetle öneririm.

Sağlıcakla Kalın…

BAĞLANTILI HABER: DUNE YAZI DİZİSİ – 1: EFSANENİN ARKASINDAKİ ZİHİN(LER)